Weg gepest door ettertjes - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Laura Maas - WaarBenJij.nu Weg gepest door ettertjes - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Laura Maas - WaarBenJij.nu

Weg gepest door ettertjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 Augustus 2010 | Egypte, Caïro

Hey allemaal,

Dit verslag heeft echt een flink vertraging gehad haha. Ik was totaal vergeten dat ik hem al geschreven had en dat hij nog geweest bij m'n documenten stond. Ik wou hem toch nog graag plaatsten om jullie te laten weten wat ik er van geleerd heb enzo. Bedankt nog voor het trouw lezen van al mn verslagen !


Liefs




Ik heb besloten om eerder dan ik eigenlijk terug zou, naar huis te gaan. Deze cultuur en de manier waarmee er met je om wordt gegaan is echt niet mijn ding.
Ik voel me echt zo klote nu. Ik heb Ida en Mary achter moeten laten. Ik kan gaan en staan waar ik wil en alleen maar omdat ik in europa, Nederland, geboren ben. Het is echt niet eerlijk in de wereld. Ze willen hier niet eens blijven. Ze vinden zelf ook dat Sarah hun niet goed behandeld. Ida, die eigenlijk Jolly heet (adam heeft haar de naam Ida gegeven) vertelde dat ze haar eigen business heeft in de Filippijnen. Ze heeft een eigen boerderij waar ze graan en rijst verbouwd. Al deze velden zijn vorig jaar overgestroomd. Ze had niets meer, al haar geld zat in haar bedrijfje, daarom moest ze nog wel 2 extra jaren hier blijven om weer wat geld te sparen en haar bedrijf weer opnieuw op te starten. 2 jaar werken.. het gaat misschien om 1000€, misschien wel minder. In Nederland is dit veel, maar niet zoveel dat je daarvan je eigen boerderij weer leven in kan blazen.

Ze gaat deze zomer voor een maand naar de Filippijnen, ze hoopt dat ze terug kan komen naar Egypte, want ze heeft hier al die jaren gewerkt met een toeristen visum. Ze zei altijd dat ze hier was met haar tante, maar nu der geen tante is, wordt het terug komen naar het enige werkt dat ze heeft misschien nog eens moeilijk ook. Life’s not fair.
Ik heb geleerd dat ik echt heel erg blij ben dat ik een Nederlands meisje ben die in een land als Nederland , waar eigenlijk niemand echt arm is, ben opgegroeid. Wist je dat 50 procent van de inwoner van Cairo onder de armoede grens leven? 50 procent! En wist je dat ook ongeveer de helft van alle bewoners hier met hepatitis C rond loopt zonder dat ze het weten?
Ik heb ook geleerd dat er niet echt een middenklasse bestaat hier in Egypte. You’re either rich or poor. Ik vind deze cultuur echt helemaal niets. Niet mijn stijl. Iedereen vind zichzelf het belangrijkste en andere lijken helemaal niet meer te tellen.

Eerst dacht ik altijd dat mensen super super rijk moesten zijn om een om in een gated compound te wonen en een chauffeur te hebben. Maar dat is dus helemaal niet zo. Die dingen zijn hier al gauw normaal als je buiten Cairo woont. Ook in Cairo zelf trouwens.

-------------------------------------

Hoe ik het huis heb verlaten was ook niet bepaald een hit. Ik zat al de hele tijd in de knoop over naar huis gaan of niet en ik dacht steeds.. aaah nog maar 3 weken het komt wel goed. Tot op het moment dat ik naar de opa en oma van de kindjes moest (die naast hun wonen) omdat daar adam was. Heel logisch als je het mij vraagt. Ze had alleen wel gezegd; als Tarek slaapt heb jij tijd voor jezelf (en dat vond ik ook wel even fijn even niet die kids om me heen) Ik was bij die opa en oma en tarek moest naar bed. Ik brengt hem naar huis en stop hem in zn bedje en ga naar mn kamer. Een paar minuten later komt Sarah naar me toe en vraagt of ik een vriendje van adam, die daar wou komen spelen, even daar heen wou brengen. Ja natuurlijk doe ik dat , geen moeite. Maar ik vroeg aan haar; Sarah, do you want me to stay there aswell? Because the grandparents are playing with the kids and theyalso have two housekeepers.
WOW, ik heb iemand nog nooit zo arrogant zien kijken. Het antwoord dat daar op volgde was deze:
Hahaha(evil laugh) do you have something better to do? Do you have an appointment or something? Yes of course are you going over there(arrogante blik).

Dat was voor mij echt de druppel van al die dingen die ze al “gedaan had”. Ik was echt ZO beledigd. Ik heb m’n pappa en mamma gebeld en het verteld en die zeiden ook meteen van okay, ja, zo is het genoeg geweest. Je moet je niet zo laten behandelen. Eerst was het nog wel te overzien en ik wou graag mijn geld voor mijn ticket eruit halen. Wat natuurlijk niet gelukt is haha.
ik heb meteen mn ticket geboekt, maar het nog niet tegen Sarah verteld anders was er voor nog extra spanning gewezen de dagen tot mn vliegtuig vertrok. Ik heb het pas verteld de dag voor ik weg zou gaan. Ik had al mn koffers al gepakt en ja.. we wisten allemaal niet hoe ze zou reageren dus heb niet gezegd dat het aan haar lag en maar gewoon gezegd dat ik super heimweh had en mn vriendje miste. Van de reactie die daar op volgde brak mn klomp;
(korte situatie beschrijving vooraf: ze zat in de werkkamer van der man en werkte op de computer en bleef daar op werken terwijl ik met haar praate)

why? (arrogante blik toen ze eventjes kort opkeek van der computer, daarna was de laptop natuurlijk weer belangrijker)
-i am homesick
you know you are really irrisponsible right? We made an agreement and you need to keep yourself to that and I mean really.. why do you wanna leave? Whatever , I dont even care.

Nahja en nog een paar van zulke uitspraken. Ik was blij dat ik wegging

EINDELIJK. De dag was daar dat ik weg mocht/kon. Alles was gepakt en de chauffeur zou me brengen. Het vliegtuig ging om 2 uur snachts. Mijn plan was om de nacht wakker te blijven en dan gewoon op tijd te zijn voor mn vliegtuig en jaaaahoor Laura is in slaap gevallen voor de computer terwijl ze gewoon aan het skypen was !! in een keer was in gewoon weg, boem, in slaap. En wakker was ik ook niet te krijgen. Er was gebeld, op mn egyptische nummer gebeld, geschreeuwd over skype het nog via msn geprobeerd. En niets werkte !! tot dat Sarah om kwart over 1 mn kamer binnen komt en zegt; why are you still here? Ik zo WOW what time is it? yea a quarter past one. OOOO-M-GG!!! Wow wat een stress. Gelukkig had ik alles al ingepakt (dacht ik), rende voorbij Sarah, die al weer richting haar kamer liep, me nog eventjes kort aankeek met een lach van “wow ik ben blij dat ze weg is” zich toen weer omdraaide en ik toen de looppas en nog meer inzette (want die glimlach was echt een beetje scary hoor) ik rende op een gegeven moment dus naar de auto en stapte in met m’n laptop tas en koffer. Poeeeeeeh , I MADE IT!
Sarah had nog gevraagd : is this yours? Maar ik zei nee omdat ik nog in zown slaaprush was, dat ik dat ding niet eens meer gezien had. We waren al een paar minuten onderweg weg en ik denk.. hey.. wat is m’n laptop tas plat. Ik kijken. OH NEE BEN IK MN LADER VERGETEN!!! AAAAH en ik zo jaa we have to go back, we have to go back!!
Galamagalama no laugra jor pleen , jor pleen !! I told him he was right, but that I couldn’t live without my computer, so we HAD to go back.

Ik had Sarah gebeld en die heeft toen mijn lader gepakt. Ik rende naar de deur. Die ging een stukje open, en kwam een hand uit met mijn lader ik hoorde nog een vage “bye” en dat was het.

dit was het einde van mijn Egypte avontuur.



Ik heb trouwens mijn vliegtuig gehaald. Sammy kende de weg zo goed (hij deed het tenslotte al 20 jaar) dat we er in plaats van 45 minuten, maar 20 minuten over gedaan hebben. Ik was zo opgelucht toen ik op het vliegveld stond, die opdringerige mannetjes die aardig doen en je tas dragen voor geld en als je het ze niet geeft boos worden, voorbij was, mijn koffer had ingecheckt en veilig bij mijn gate stond met al mijn spullen bij me. Jeetje. Dat was echt het beste gevoel van opluchtig dat ik ooit gehad heb. Ik geloof niet dat ik daar nog snel terug naar toe ga.


-------------------------------------

Wat ik ook niet wist, even totaal wat anders, is dat er helemaal geen echt algemeen Arabisch bestaat. Wat ze hier spreken is echt alleen Egyptisch. Ik dacht dat er in deze arabisch landen ook een vast arabisch zou zijn die iedereen spreekt, zo als in Duitsland waar je Hoogduits hebt of in China, mandrijn wat iedereen spreken kan.

Het schrift is wel voor iedereen in deze landen hetzelfde, dezelfde letters enzo. Gewoon net zo als in meeste Europese landen eigenlijk. Ze hebben hetzelfde schrift, maar de talen zijn totaal verschillend. Er is wel een algemeen Arabisch, daarin worden de kranten geschreven, maar niemand spreekt het. Als je dat zou leren zou iedereen je heel gek aankijken als je het zou spreken. Je hoort het namelijk niet vaak. Dit vond ik eigenlijk best wel jammer. Ik had het super interessant gevonden om Arabisch te leren, maar op deze manier wordt het wel een beetje een mijl op zeven. Hier is een lijstje van de dingen die ik hier geleerd heb op de manier waarop je ze hier zou uitspreken. Verder heb ik ook nog de cijfers leren herkennen en schrijven en versta ik af en toe een woordje in een gesprek. Het is echt lang zo moeilijk niet als het lijkt, Egyptisch Arabisch in ieder geval. Ik denk dat chinees veel moeilijker is, dat weet ik eigenlijk wel zeker!

Warrah: (in the) back
geddie: stupid
aakorra: voetbal
kieddah-é: wat is dat?
lie?: why?/waarom?
shamel: links
arrahtoel: rechtdoor/ nu meteen
shanta: tas
kies: plastic tasje
maja: water
intie(v) ismekéh?: hoe heet je?
anna Laura: I am Laura / ik ben Laura
intie(v)-ais haggah?: heb je iets nodig / do you want something?
jallah: let’s go !
bah-har: beach
anna mis eefam: Ik begrijp het niet
anna mis arf kallahm arébic: ik spreek geen arabisch
intie-ais anna ahmil haggah asam inta(M)/inti(V): Kan ik iets voor je doen/kan ik je helpen
anna sehsit: ik ben het vergeten/I forgot
malis: sorry
anna malis: i am sorry
sah-hib: vriend
anna-ais: I want
aksiel iedik: clean your hands
serriel: bed
battahl: not
jennie battahl: stop jumping
vie tat: there is downstairs
gahlas: stop
korsie: stoel
tarabisa: tafel
ais-akohl: want to eat?
anna- wapsoet: i am happy
massalem: doei
é-zajèk: hoe heet je
anna koe-ais: I am fine
anna tabban: ik ben moe
anna rauwa: I want to go
arrabeeja: auto
beeht: huis
sokran: dankjewel
abwan: you’re welcome
intie (v)/ inta (m) helwan: jij bent aardig
anna be-hebbek: i love you
ai(a)wa/nam: yes
la(-ah): no
suwaira: baby
anna-ais hammam: i want to go to the bathroom
men pad lak: please
lausamat/ta-ahlla: jongen
lausamatie/ta-ahlie: meisje
anna raggah: ik ga

Je spreekt de r uit op zn Engels. Zoals je het zegt bij right/rain/reptile enz. De G is net als in het nederlands bij; gaan, gek, geven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 28 Aug. 2009
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 36254

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 07 Januari 2014

Graduating in Amerika

02 September 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Hong Kong

13 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Rondreizen door Amerika

15 Augustus 2010 - 30 September 2010

Spaans leren in Salamanca!

17 Mei 2010 - 01 Juli 2010

Au Pair in Caïro

06 September 2009 - 20 Maart 2010

Au Pair in Zwitserland

Landen bezocht: